
10.11.2024. u 20 sati./ Filodrammatica, Rijeka
Kolaborativno-interdisciplinarno istraživanje “Magdalena, Magdalena” treći je dio trilogije Žaka Valente na temu „Umjetnost i taboo“. Ako je naglasak predstave „Dijagnoze umjetnost“ (2012) bio na propitivanju estetičkih modusa ludila kroz biografije Antonina Artauda i Panera, „Hermafroditi duše“ (2014) koncentriraju se oko fluidne izvedbe rodnih identiteta, čiji koreografsko-dramaturški motivi zrcale stvaralaštvo Dereka Jarmana, Dejana Nebrigića i Amande Lear. Novim projektom „Magdalena, Magdalena“ secira se proturječna konstelacija umjetnosti i religije kroz koju se prelamaju politike tijela u kontekstu hetero-normativnih reprezentacija. Novozavjetna figura kršćanske svetice (koja je prva posvjedočila centralni misterij vjere: uskrsnuće), postaje konceptualnim ishodištem za interaktivnu koreografsku instalaciju. Problematiziranjem (meta)fizičke, rasne i rodne okrutnosti istražuje se mogućnost transgresivnih utjelovljenja. Kao semantički višestruko zavodljiv i teološki enigmatičan lik, Marija od Magdale provocira feminističke i queer prakse rodne ravnopravnosti. Reafirmirajući subverzivne aspekte njezine (pri)povijesti, dekonstruiraju se patrijarhalni modeli identitetskih politika. Projekt time u prvi plan stavlja performativnu gestu afektivnih tijela, čije transrodne figuracije otvaraju prostor za neposlušnu izvedbu koja se opire nasilju norme.
Umjetnici u projektu: Žak Valenta, Andrej Mirčev, Nikoleta Marković, Eleonora Magdalena Vrdoljak, Nikolina Komljenović;
Ideja, korografija, vođenje projekta i produkcija: Žak Valenta,
Glazba: Nine Inch Nails (instrumentalne i karaoke verzije),
Video i foto materijali: Andrej Mirčev, Eleonora Magdalena Vrdoljak, Nikoleta Marković
Suradnica za šminku i frizure: Ksenija Nakić Alfirević
Dizajn plakata i programske knjižice: Nikoleta Marković
Projekt je realiziran u partnerstvu s MMSU Rijeka uz financijsku podršku Grada Rijeke, Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH
Rezervacija karata: trafikanti_1998@gmail.com

Riječ kritike
Završnica predstave smještena je u svojevrsnu kapelicu, iz koje dopiru demonski krikovi, a uza zid su postavljene upaljene svjećice i malo ogledalo uz na engleskom i hrvatskom jeziku ispisanu napomenu »Oltarsko paljenje lučica za Novo Pamćenje«. Uzdignute na postolju publiku dočekuju Magdalene, s mobitelima u rukama iz kojih čitaju tekstove na hrvatskom i engleskom. Riječ je o kompilaciji tekstova čiji su autori Paul Beatriz Preciado (»Women Writing Architecture«), Marko Tokić (»O ženskom elementu u gnostičkim učenjima«) i »Gnostički tekstovi« grupe autora. Tekstovi su to koji otvaraju pitanja gnostičkog isticanja težnje za jedinstvom muškog i ženskog elementa, androginosti, rodne binarnosti, patrijarhata, poimanja Magdalene kao »svetice i kurve«… Svojevrsna je to katarza na kraju ove izvedbe koja je provela gledatelje kroz neku vrstu društvenog egzorcizma, otvarajući novi narativ i stvarajući novo pamćenje koje je različito od dosadašnjih okamenjenih, tradicionalnih interpretacija Magdalenina lika. Kim Cuculić / Novi list 11 listopad 2024.
O Trafiku
Umjetnička organizacija TRAFIK iz Rijeke jedna je od prvih hrvatskih nezavisnih produkcija, osnovana 1998. godine u Rijeci. U 25 godina djelovanja TRAFIK je izveo 15 kazališnih predstava s kojima je gostovao na brojnim domaćim i inozemnim pozornicama, festivalima te ostvario nekoliko međunarodnih koprodukcija kojima je pridobio pažnju inozemne publike i kritike odnosno osvojio nekoliko nagrada. Glavni fokus rada Trafika je suradnja umjetnika okupljenih u projektima i interdisciplinarni istraživački pristup u kojem se prepliću dokumentarni i fikcionalni materijali. Tematski, Trafikovi radovi oslanjali su se na biografije pojedinaca s margine, najčešće buntovnika neshvaćenih u svom vremenu, koji su svojim djelima i životom ostavili trag u lokalnoj zajednici, ali i oblikovali prepoznatljivu univerzalnu poruku o nužnosti pobune i odbijanju kompromisa. U stvaranju Trafikova opusa sudjelovali su brojni hrvatski i inozemni scenski umjetnici, a od 2014 godine fokus organizacije je sudjelovanje u međunarodnim suradničkim istraživačkim projektima, s ciljem jačanja povezanosti i vidljivosti hrvatskog plesa na međunarodnoj sceni.
Mag,art Žak Valenta / koreograf (on, oni ) Rođen 13. prosinca 1966. u Umagu, Hrvatska. Studirao je ples, mimu, fizički teatar i euritmiju. Diplomirao na School of Physical Theatre u Londonu i Eurythmeumu akademiji u Stuttgartu. Usavršavao se kroz programe Moving Academy for Performing Arts u Berlinu. Djeluje kao plesač, performer, euritmist, koreograf, redatelj, producent i kazališni pedagog. Jedan je od osnivača i umjetnički voditelj kazališne skupine TRAFIK iz Rijeke za koju nastupa i koreografira u predstavama: Hodač, Beaufortova ljestvica, Europa pleše, Kinopredstava, Pozdrav s Jadrana, Inkarnacija, 15 minuta TRAFIKA, Weltschmerz, Travelogue, Jogging Godard, Situacija. u tijelu / Nema više tijela. Surađivao s brojnim domaćim i stranim umjetnicima i kompanijama Karina Holla Company , Posttheatre,Compagnie de Opera Seca, Avanti display, Exit teatar. Kik Melone, HNK Ivana pl. Zajca, DK Gavella, GKL Rijeka i brojni drugi. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, Hrvatskog društva dramskih umjetnika, Hrvatskog društva plesnih umjetnika i Europske pantomimske federacije. Dva puta nominiran za Nagradu Hrvatskog glumišta za najbolju plesnu mušku ulogu i najbolju predstavu u cjelini, a za predstavu Imago u režiji Nataše Lušetić dobio je Nagradu “Vladimir Nazor” za kazališnu umjetnost. Grand Prix za koreografiju u predstavi I’M ALIVE u produkciji TRAFIKA na Internacionalnom festivalu plesa io fizičkog kazališta u Tbilisiju, Gruzija, Trenutno živi između Rijeke i Stockholma i sudjeluje u radu hrvatske i švedske plesne scene.
Kontakt: valentazak5@gmail.com