Jagoda: prostori nevidljivog // Izložba Nine Kurtele

24.01 – 09.03.2025. / Black Box, MSU Zagreb

Osvrt kustosice:

Ulazak u nekadašnji atelier Jagode Kaloper potaknuo je Ninu Kurtelu na mnogostruko povezene i ulančane aktivnosti. Jedan od pristupa simbolički naslijeđenoj „ženskoj sobi“ je i njezin projekt naslovljen „Jagoda: Prostori nevidljivog“, a koji se predstavlja u MSU, u sklopu ciklusa „Okidači“.

Ulaskom u prostor ateljea, Nina zatiče tragove Jagodinih aktivnosti, te odmah potom, osjećajući nevidljivu Jagodinu prisutnost, stvara emocionalne, memorijske i (auto)refleksivne veze s Jagodinim opusom ali i životom. Stoga, ubrzo nakon preuzimanja ateljea Nina pokreće istraživački projekt ”Future Repairs – room of leisure, care and persistance” koji mapira, istražuje i kritički se osvrće na umjetnički opus i život Jagode Kaloper. Tim projektom Nina Kurtela, zajedno s medijski i generacijski heterogenim suradnicima, sustavno gradi i širi razumijevanje, odnosno nove uvide o lokalnoj konceptualnoj, likovnoj i audiovizualnoj baštini. Do sada je stvoren repozitorij znanja i iskustva koji postaje svojevrstan zalog budućnost dostupan javnosti putem online arhiva www.j-a-g-o-d-a.com

U Muzeju suvremene umjetnosti Nina Kurtela čini nevidljive tragove vidljivima predstavljajući takozvani „žičani model“ umjetničkog studija. Riječ je o žicom naznačenim bridovima zidova nekadašnjeg Jagodinog, a sada vlastita studija, a kojeg konceptualnom gestom pretvara u izlagački prostora, odnosno mjestom izvedbi različitih heterogenih zajednica. Podcrtavajući ideje talijanske teoretičarke Terese De Lauretis o konstrukciji žene-umjetnice u praksama reprezentacije i samoreprezentacije ( „Alice doesn’t – Language, Discourse, Society“, 1984.) Nina Kurtela, istražuje Kaloperino autorefleksivno, samokritično i društveno svjesno djelovanje problematizirajući činjenicu da je njezina umjetnička karijera kao autorice nerijetko bila zasjenjena onom glumačkom kao protagonistice. Stvarajući u Jagodinom studiju, Nina uspostavlja višestruke odnose s Jagodom te pronalazi suptilne i slojevite veze s njezinim stvaralaštvom. Novostvoreni transgeneracijski ženski prostor sada se promatra posredstvom samog prostora ateljea (i objekata u njemu) koji postoji kao fizički entitet ali i kao iskustveni prostor u kojem je prvo stvarala jedna, a potom druga umjetnica. Autobiografski odnos prema Jagodinom stvaralaštvu i prostoru kojeg Nina Kurtela razvija u projektu „Jagoda: Prostori nevidljivog“ posredovan je kroz intersubjektivno i ovisno o njemu, obilježeno je inzistiranjem na komunikaciji i intimnost, kako s osobama u njezinom i Jagodinom životu tako i s njom. Činovi citiranja, otkrivanja tragova to jest, osvrtanja prema Jagodinom stvaralaštvu postaju hodogrami k boljem razumijevanju vlastita iskustva u svijetu i, u isto vrijeme, pružaju uvide stečene iz tog iskustva u seksualnost, politiku, umjetnost, zajednicu i druge teme. Takvi transtekstualni odnosi odvijaju se unutar, preko, i pored drugih ljudskih bića, priča, tekstova i različitih protagonista omogućujući palimpsestno formiranje novih teorija i znanja. U odnosima s umjetničkim praksama Nine Kurtele koje se također nalaze na razmeđi izvedbenog i likovnog, interpretacije i autorstva, istražuju se intermedijalne, hibridne i fluidne strategije stvaranja i promišljaju drugačiji modeli prenošenja znanja, iskustva i djelovanja s jedne generacije na drugu. Nina Kurtela ističe da „imaginarni prostor koji Jagoda ostavlja za sobom sa svim njegovim nematerijalnim, neopipljivim i nevidljivim aspektima sagledavamo kao prostor memorije koja ostaje upisana u njega. Istražujemo kako ‘ti’ prostori/objekti/krajolici postaju alati za daljni razvoj naše umjetničke ideje, kako se reaktiviraju i transformiraju te postaju potencijal, neposredni prostor, mjesto gdje se materijali sadržajno i diskurzivno povezuju (…)”. Usto, Nina naglašava da iako je atelje veličine dvadeset i pet kvadratnih metara, Kaloperina, a sada i njezina “vlastita soba” opstaje kao siguran ženski prostor za nesmetani razvoj različitih umjetničkih znanja, ideja, praksi ali i kao prostor skrbi, zajedništva, solidarnosti, inkluzivnosti i razmjene. Upravo taj siguran ženski prostor, te važnost “vlastite sobe” u ženskim intelektualnim i umjetničkim djelovanjima postaje glavna okosnica te polazna točka za stvaranje novih radova. Imajući na umu upisivanje jednih tragova sjećanja preko drugih tragova proživljenog iskustva, Nina predstavlja (auto)biografsku praksu relacijskog i refleksivnog činjenja, pisanja, čitanja, izvođenja ili predstavljanja, opisujući osobno iskustvo bavljenja umjetnošću kao diskursom, okvirom ili načinom razmišljanja odnosno prakse odbacujući pritom, objektivnost ili neutralnost discipline povijesti umjetnosti odnosno pripadajuće teorije gdje opus Jagode Kaloper zasigurno pripada.


Nina Kurtela je multimedijalna umjetnica čiji se rad zasniva na koreografskim i site-specific praksama ispreplićući izvedbeno plesnu i likovnu umjetnost. Kroz svoju konceptualnu, često nematerijalnu i vremenski uvjetovanu umjetničku praksu, koristi metodologije izdržljivosti, prisutnosti, ustrajnosti, rituala, svakodnevne prakse i slučajnosti, pri čemu se bavi pitanjima nematerijalnog rada, identiteta, intimnosti, pripadnosti, doma i njihovih fikcija. Stvara djela u širokom rasponu formi, uključujući video, instalaciju, izvedbu, koreografiju i ples. Njezina djela predstavljena su međunarodno u različitim kontekstima – u muzejima i galerijama, na kazališnim, plesnim i filmskim festivalima, te u javnom prostoru: Kunsthaus Graz, Kunsthal Aarhus, Mucem Marseille, KW Berlin, MUMOK Beč, MSU Zagreb, HKW Berlin, 104 Pariz, Tokyo Opera City Gallery, MMOMA Moskva, Royal Albert Hall London, Ars Aevi Sarajevo, Tanz Im August Berlin, Transmediale Berlin, Oberhausen Short Film Festival, Survival Kit Riga, X-border Art Biennial Švedska i drugi. Imala je rezidencije u: Fondazione Pistoletto, Amant Siena, Q21 MuseumsQuartier Beč, Cite Internationale des Arts Pariz, THAV Taipei, HIAP Helsinki,
GeoAIR Tbilisi, CEC ArtsLink Portland Oregon, KulturKontakt Austria Beč. Nominirana je za Berlin Art Prize (2018) i osvojila sljedeće nagrade: Japanese Media Arts New Face Award Tokyo, X-border Art Biennial Award Švedska, Henkel Art Award (Young Artist’s Prize CEE) Beč, Essl Art Award CEE Beč. Osnivačica je zagrebačke neprofitne umjetničke organizacije Jagoda.

www.ninakurtela.com

Objavljeno
Kategorizirano kao Događaji