UPUĆENO PISMO REAKCIJE PORTALU
PLESNASCENA.HR NA OBJAVU
RECENZIJE “KOGA VRIJEĐA
ORAŠAR?”

Poštovani,
Ovom bismo Vam prilikom htjeli obratiti pažnju na recenziju objavljenu na portalu 7. prosinca, 2021.godine pod naslovom Koga vrijeđa Orašar? autorice Ljiljane Gvozdenović, čiji je pristup temi rasne diskriminacije opasno neinformiran. S obzirom na to da je plesnascena.hr glavni (i jedini) nacionalni portal i referentna točka za plesnu umjetnost i profesionalnu plesnu scenu, smatramo da na njemu ovakvim recenzijama nema mjesta. Autoričinu neukost potvrđuje cijeli niz primjera, od kojih ćemo u ovom pismu nabrojati samo neke. Naš cilj ovim pismom je pozvati Vas na preuzimanje odgovornosti koja Vam je dana ulogom uredništva portala.
U prvom paragrafu, autorica predstavlja hipotezu po kojoj je kritizirani balet u svojoj postavi težio povijesnoj korektnosti, ne dovodeći pritom u pitanje ponavljanje onih aktivnosti–koliko god one bile “povijesno korektne”–koje su dokazane kao pogrešne, od kojih je maskiranje lica i tijela osobe bijele boje kože u tamnu šminku izrazito elokventan primjer. Također, sam članak i Facebook objavu spomenute kritike prati fotografija djece kostimirane na način koji istu uvredljivu situaciju perpetuira.

U drugom paragrafu, autorica se referira na primjer u kojemu direktor jednog Ruskog baleta odgovara na antirasistički poziv plesačice jednog Američkog baleta omalovažavanjem plesačićinog statusa. U trenutku u kojem autorica, nakon što je uprizorila navedeni konflikt, skače na pitanje: “Kuda idu takvi potezi kada je riječ o baletima u kojima po libretu netko predstavlja čokoladne bombone, arapsku kavu, indijske plesačice ili kineski ples koji nudi karakteristično kretanje plesača uvjetovano obućom koju tradicionalno nose? Zar se tu zaista kriju mjesta rasne diskriminacije,” ona dokazuje da u svom pristupu nije svjesna rasne, spolne, nacionalne, i ekonomske dinamike koja dijeli direktora od plesačice i načina na koji svijest o datim dinamikama ne samo komplicira čitanje navedenog primjera, nego upravo mijenja njegovu vrijednost. (Ona također dokazuje da ne razumije kritičku razliku između tradicionalnog, karakterističnog, i karikaturiranog).

U trećem paragrafu, autorica se osvrće na “obojene plesače”– što je u hrvatskom jeziku već prepoznato kao termin rasističkih konotacija – prije negoli dolazi do zaključka da “[…] najednom, slastice kao dječja radost Božića odjednom postaju političko pitanje,” ne razmišljajući o tome da je pristup djeteta slastici za vrijeme Božića ili bilo kojeg drugog dana u tjednu političko i ekonomsko pitanje, bilo i ostalo, od kada je moderne ekonomije, a da ne kažemo baleta kao takvog.
U zaključku, autoričina pretpostavka da Čajkovski i Petipa “nisu imali mržnje prema drugačijem i različitom” podrazumijeva izrazito usko razumijevanje koncepta “mržnje,” u koji antirasistički i antikolonijalni diskurs ulazi u minutne detalje.

Smatramo da je portal plesnascena.hr dužan svojim čitateljima izdati ispriku u kojoj navodi svoj kritički osvrt na rad autorice Ljiljane Gvozdenović u navedenoj kritici i potvrđuje svoje antidiskirminatorne, antirasističke i antikolonijalne stavove.
Smartamo da je uredništvo portala dužno educirati se o navedenim temama, naročito ukoliko žele o njima pisati javno, te aktivno pratiti napretke koji se u javnom diskursu događaju.

Kao članovi plesne zajednice tražimo pažljivu promjenu diskursa, te predlažemo da se prostor strancie i ovaj incident iskoristi kako bi se otvorio javni dijalog o rasizmu u jeziku, plesu, baletu i našem društvu općenito, koji očigledno nedostaje.
U pitanju su teme koje se tiču svih nas, ali se direktno odražavaju na živote samo nekih od nas.
Ukoliko date teme nekima od nas ostaju zanemarive i apstraktne, utoliko je pažljivo ali definitivno djelovanje nužno i neupitno.

Upravni odbor UPUH-a
U Zagrebu, 18.2.2022.

*UPDATE: Uredništvo portala Plesnascena.hr 20.2.2022. poslalo je odgovor Upravnom odboru i članstvu udruge gdje potvrđuje i preuzima odgovornost za tekst Ljiljane Gvozdenović naslova Koga vrijeđa Orašar? objavljenog 7. prosinca 2021. godine na portalu i dijeljenog 10. prosinca, 2021.godine na Facebook stranici portala. Uredništvo portala u odgovoru potvrđuje svoje zalaganje za antidiskriminatorno, antirasistično i antikolonijalno djelovanje i vrijednosti, uz koje nema mjesta za rasnu, ili bilo kakvu drugu, diskriminaciju, te povlači tekst i Facebook objavu koja ga prati.

Objavljeno
Kategorizirano kao Aktualno